ROGO Smart

Przedstawiamy najnowsze dokonania naszego koła projektowego: ROGO Smart. Sama idea tego projektu nie jest nowa i pierwsze prototypy powstały już kilka lat temu na podstawie zestawu LEGO Porsche GT3 RS. Od października nowy zespół pracuje nad tą inicjatywą. Postanowiliśmy zacząć od podstaw i skonstruowaliśmy podwozie, zawieszenie, układ napędowy i nadwozie według nowych pomysłów.

Na chwilę obecną jest to niezależne zawieszenie wielowahaczowe[1]. Z tyłu zamontowaliśmy 4 sprężyny śrubowe[2] w układzie poziomym, z przodu 2 poziome sprężyny są wspomagane drążkami skrętnymi[3]. Z racji sporego obciążenia sprężyn układ ten będzie modernizowany twardszymi sprężynami.

Układ napędowy składa się z 14-sto watowego silnika elektrycznego z wbudowaną przekładnią, która przenosi moment obrotowy przez otwarty dyferencjał[4] na tylną oś pojazdu. Układ jest też połączony z imitacją 6-cylindrowego silnika typu boxer[5], który można obejrzeć przez tylną klapę.

Nadwozie było wzorowane na wyczynowych samochodach ścigających się między innymi w 24h Le Mans[6]. Dlatego umieściliśmy przednie światła bardzo nisko przed kołami a duży przedni splitter i potężny dyfuzor[7] z tyłu.


Jednym z trudniejszych wyzwań było zbudowanie przedniej maski otwierającej się do przodu w taki sposób, by elementy konstrukcyjne nie wystawały przez karoserię, a zarazem aby przy tak niskim zawieszeniu przedni splitter nie ocierał o podłoże. Udało się tego dokonać stosując niezwykle płaski mechanizm nożycowy.



Pojazd został wyposażony w elektronikę z modułem Bluetooth pozwalającą na sterowanie za pomocą smartfona lub komputera.


Aktualnie trwają pracę związane z oświetleniem pojazdu z użyciem świateł LED RGB oraz matryc adresowalnych. Tak zakończy się pierwszy etap projektu.

W kolejnym etapie auto zostanie wyposażone w czujniki i zaprogramowane tak by mogło poruszać się autonomicznie.


Gratulujemy autorom całego przedsięwzięcia – Igorowi Chmielewskiemu oraz Dimytrowi Pochapsky’emu za jak zwykle niezawodne pomysły i innowacje oraz czekamy na efekty dalszej pracy.



________________________________________________

[1] W systemie wielowahaczowym piasta koła jest połączona z ramą za pomocą dwóch równoległych ramion o kształcie litery A zwanych wahaczami.

[2] Sprężyna śrubowa to najpopularniejszy typ sprężyny. Tworzona jest z drutu nawiniętego na walec w równych odstępach. Zwoje sprężyny przypominają gwint śruby.

[3] Drążki skrętne to typ sprężyny gdzie pręt lub rura jest skręcana wzdłuż własnej osi.

[4] Otwarty dyferencjał (mechanizm różnicowy) stosowany w napędach pojazdów gdzie napędzane koła w trakcie skrętu muszą pracować z różną prędkością aby się nie ślizgały.

[5] Układ typu boxer nazywany też układem płaskim polega na tym, że dwa tłoki pracują przeciwbieżnie we wspólnej osi, symetrycznie po obu stronach wału korbowego.

[6] 24-godzinny wyścig gdzie o pozycji końcowej decyduje dystans przejechany w trakcie doby. Samochody wielokrotnie zjeżdżają do boksu na naprawy, tankowanie i zmianę kierowcy. O sukcesie częściej decyduje niezawodność auta i kierowcy niż moc i prędkość.

[7] Splitter i dyfuzor to elementy aerodynamiki pojazdu, niejako zasysające samochód do podłoża tworzą siłę docisku i poprawiają skrętność i stabilność, zwłaszcza przy większych prędkościach.

59 wyświetlenia